lördag 4 december 2010

Böckerna i mitt liv

Hej!

Som ni kanske vet har jag inte varit aktiv här på ett tag. När jag nu återkommer är det för att skriva om böcker. Jag älskar att läsa och fick nyligen syn på en intervju med historikern och genusvetaren Yvonne Hirdman på bloggen Bokhora. Hon listade sina senaste stora läsupplevelser och inköp av böcker. Nu följer jag exemplet i artikeln och gör likadant.

Senaste stora läsupplevelsen?


Tisdagarna med Morrie

Det är en stark berättelse om vänskap där den stressade sportjournalisten Mitch beskriver de sista mötena med sin gamla universitetslärare, Morrie, som är döende i en muskelsjukdom. Det är inte vilken lärare som helst, utan en mycket vis man som dragit många lärdomar av livet. Lärdomar som hjälper Mitch att komma tillrätta med sitt sitt liv.
Jag läste den vid hotellpoolen under min semester i Barcelona.

Senaste boken som gjorde dig besviken?

Andrée och mannen med de kärleksfulla stenögonen
Det var rätt länge sedan jag blev besviken på en bok. Men Andrée och mannen med de kärleksfulla stenögonen kändes som ett överpretentiöst sömnpiller med inslag av ofrivillig humor (när pretentionerna slog i taket), trots rosandet från kritikerna. Boken är sammanblandning av författarens egen barndom och arbetet med filmaren och regissören Rainer Werner Fassbinder. Jag recenserade den för Tidningen Kulturen, men där är jag alldeles för snäll.

Senaste bok …

… du läste ut: Svinalängorna av Susanna Alakoski
… du köpte: Social omsorg 2006 av Erland Wiberg (en fackbok jag köpte enbart för att läsa ett kapitel till ett skolarbete. Jag ska nog sälja den eller nåt.)
… du gav bort: Det var så länge sedan. Jag kommer verkligen inte alls ihåg.

4 kommentarer:

J sa...

Om du nu gillade boken Svinalängorna så har den faktiskt biopremiär om en vecka.

Mina böcker är inte alls lika fina som dina. Jag läser mestadels deckare eller sci-fi/fantasy (utöver fackböcker och kokböcker då förstås).

Btw, skriv fler blogginlägg nu när du kommit igång igen! Minst en i veckan.

Anonym sa...

Sarigus is back! :-)
Senaste boken du gav till mig var kanske den där roliga, Tjuvtittat.
Annette

Anonym sa...

Vad roligt att din blogg har kommit igang!

Sara sa...

Johan: Jag vet vilka böcker du läser, om du nu inte ville informera mina läsare förstås : ).

Annette: Ja just, så hette den! Tänkte på den, men glömde namnet