torsdag 17 juli 2008

På böljan blå

Jag och min kompis var ute och paddlade kajak igår. På böljan blå irrade jag först omkring som en förvirrad ankunge med vattnet stänkande omkring mig. När jag väl var ute på öppet vatten gled jag tyvärr in mot land igen och rakt på en japansk turists kajak.
- Förlåt, förlåt, jag kan inte styra! urskuldade jag mig förtvivlat medan turisten bara fick fram ”öh, öh” gång på gång.



Efterhand fick jag pejl på tekniken och guppade lite mer världsvant fram på Mälaren. Solen sken och strålarna reflekterade i det spegelblanka vattnet medan jag paddlade mig fram i viadukter, under broar och förbi Karlbergs slott. På trappan vid stadshuset stannade vi, åt vår lunch och tog lite kort. Turisterna stirrade. Jag tror inte att det är så vanligt att folk drar upp kajaker på stadshusets trappa och klär av sig till bikini. Men vad gör det - kul med lite uppmärksamhet. När vi skulle ge oss av ragglade en full finne fram, skrockade om sina tio år på kåken och vrålade ogenerat.
- Jävligt snygg! kommenterade han min kompis bak.

Det var himla kul att paddla kajak. Måste göra om det någon gång.

Inga kommentarer: