onsdag 17 februari 2010

En otrevlig överraskning

Som en sån där skäggig 1800-talsfiskargubbe med pipa i munnen. Så såg han ut. Mannen som satt framför mig i t-banevagnen. Jag tyckte han hade en sympatisk look, som någons morfar. På sätet bredvid sig hade han en liten påse från en fotoaffär som han artigt flyttade på när ett äldre par ville sätta sig. Undrar vem han är? tänkte jag. Det är nog en bohemisk människa, som gillar att vandra i bergen, leva nära naturen. I påsen har han säkert bilder på fåglar han fotat från nåt utkikstorn i Norrland.

Efter ett tag började han dock fiffla med nånting bakom fotopåsen, som han lagt över sitt ena knä. Vad gör han egentligen? kom jag på mig själv att tänka. Jag slängde honom ett misstänksamt ögonkast och mina farhågor besannade när jag möttes av ett snett leende. Plötsligt kände jag mig illamående. Nu såg han inte alls så där myspysig ut längre. Jag försökte vinna nåt slags medhåll från den äldre damen bredvid mig, men hon verkade fullt upptagen med att skratta och skämta med sin make. Jag vet inte om hon låtsades att inte märka eller om hon faktiskt inte såg nåt. Sedan satt jag stel som en pinne och kallsvettades med pannan mot tunnelbanefönstret tills det var dags att gå av.

Det är inte första gången jag råkar ut för gubbar som runkar offentligt. En annan gång när jag väntade på bussen började en gubbe dra "den" längs väntrummets väggar. Visserligen lite diskret gömd bakom sin mössa, men en klibbig rand längs väntrummets bård talar ju ändå sitt tydliga språk.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt detta hände mej idag på tunnelbanan! En äcklig gubbe som stod och runkade med handen innanför byxorna som en galning och glodde på mej.FY FAN! Är inte första gången jag varit med om detta heller. Ska man inte kunna åka tunnelbana längre?

Sara sa...

Hej anonym! Jovisst är det äckligt.

Anonym sa...

Det är tamejfan helt omöjligt att förstå. Jag tycker att många beteenden som är konstiga och inte socialt accepterade går att förstå, men inte gubbar som runkar på tunnelbanan. Över huvud taget människor som lever ut sin sexualitet offentlig. Det är ju inte alltid störande som i det här fallet, men går inte för mig att greppa. Hur tänker de? /emma

Anonym sa...

De tycker det är mysigt, vill ha reaktioner från omgivning och blir tända av andras genans, skulle jag tro.

Sara sa...

Nej, inte anonym. Det var ju jag Sara : )

Anonym sa...

Haha, ett snigelspår längst väggen :D