måndag 15 februari 2010

Jobbsökande

Nu är jag igång och söker sommarjobb, extraknäck och praktikplatser. Det är inte kul. När jag ringer potentiella arbetsgivare har jag nån slags darrig trevlighet på rösten Jag låter så vän och sockersöt på nåt vis. Det blir en intressant kontrast; deras stadiga, bestämda och något monotona brummande i samklang med mitt ljusa, milda vara-till-lags-pipande. För dem är det bara ett rutinsamtal bland många. Hela tiden tänker jag att jag måste komma på något att fråga om för att göra intryck. Mina vanligaste frågor är "har ni många som söker?", "när går ansökningstiden ut?" och "har ni tittat på min ansökan?". Ibland undrar de om min utbildning och erfarenhet, då gäller det att hålla tungan i styr. Eller förresten, det gör det ju under hela samtalet. Man måste verka smart, självsäker, nyfiken och allt det där.

Det är så tråkigt att företaget jag arbetade på förra sommaren skär ned. Jag trivdes så otroligt bra där. Om jag har tur kanske jag får arbeta där i år igen.

I dag har jag i alla fall varit så duktig att jag ringt Metro angående praktikplats och sommarjobb. Tyvärr har journaliststudenterna på JMK och Mittuniversitetet företräde till tidningens praktikplatser. Grrrr, säger jag om det. Och när jag sade att praktiken var på tio veckor var det tydligen inte heller nån fjäder i hatten. De vill helst att man ska vara där längre. Men jag blev i alla fall ombedd att snickra ihop en ansökan, så det kanske finns en chans ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är i alla fall väldigt duktig som är så igång, tar tag i saker och söker jobb osv. Du får nog något till slut, det är bara att ringa på! Till skillnad från slackern mig som kör med filosofin "det löser sig"... haha :) Helena