onsdag 15 april 2009

Bockarna Bruse i Stockholms nattliv

Idag har jag programmerat i Flash och övat mig på ickelinjärt berättande. Tanken är att vi sedan i grupp ska göra en multimediaproduktion, till exempel ett spel, test eller quiz. Programmeringen var verkligen vansinnigt tråkig och vansinnigt svår. Jag förstod inte ett dyft vad jag höll på med. När jag förklarade detta för mina klasskamrater skrattade de bara och kontrade med ”det är ingen här som gör, Sara”. Skönt att jag inte är ensam i alla fall.

När vi övade oss på ickelinjärt berättande skulle vi i grupp bearbeta en saga och skapa olika handlingsalternativ för rollfigurerna. Sedan skulle de andra i klassen rösta vilka val karaktärerna skulle göra. Beroende på omröstningen skulle vi därefter dramatisera det alternativ som fick störst genomslag.

I vår grupp valde vi Bockarna Bruse och applicerade den på en nutidssituation. De tre bröderna Conny, Sonny och Ronny Bock försökte komma in bakvägen på Stockholms hetaste nattklubb, men blev hindrade av en biffig och oresonlig vakt. Det var roligt. Jag tycker om att dramatisera och fantisera.

Inga kommentarer: