söndag 5 april 2009

Hagaparken och dataspel


Att blogga är som att uppgradera sin identitet. Man blir lite starkare i karaktären. När jag läser min blogg känns det som att det här är verkligen jag. Men designen är jag inte särskilt nöjd med. Ska nog ändra den. Jag menar, stjärnhimmel? Jag lever visserligen i universum, men det kännetecknar inte mitt vardagsliv. Jag känner mig inte som en stjärna (inte just nu i alla fall) och jag är varken astronom, astrolog eller fysiker.

Igår vaknade jag med sprängande huvudvärk. Förstår inte varför. Drack ju bara två drinkar kvällen innan. I alla fall träffade jag min pojkvän Johan för att gå en promenad i Hagaparken. Och det blev en promenad, vill jag lova. Eller snarare vandring. Vi gick säkert minst en mil. När vi gick till parken stod solen högt på himlen och strålarna bländade oss med sitt sken. På hemvägen hade parken förvandlats till ett skymningsland. Det är som om sommaren och vintern tävlar om vilken årstid som ska få gälla.

När vi kom till Johan spelade vi ett mycket mystiskt dataspel. Mc Gee's Grimm. Det går ut på att man i egenskap av en liten elak pissande dvärg med randig toppluva ska förstöra sin omvärld. Traditionella sagor ska göras så äckliga som möjligt (känner att det blivit rätt mycket äckel i min blogg på sistone, men men …). Och desto vidrigare man gör sin omgivning desto vidrigare blir man själv. Igår nådde vi toppnivån: "Vile" ( svensk översättning: usel, gemen, värdelös, lumpen). Ju äckligare man blir ju större områden kan man förstöra.

Spelet är ganska grymt. Så grymt att jag knappt kan beskriva det här (för jag vill ändå verka hyfsat normal). Och då menar jag inte grymt i den nyare benämningen roligt, även om det faktiskt är rätt kul. Jag gillar ett av tillverkarens förra spel, Alice in Wonderland. Det går ut på att en olycklig Alice går på upptäcktsfärd i sin egen hjärna, som är full av vanföreställningar; randiga svampar, piprökande lysmaskar och spjutkastande spelkort … ja, ni känner säkert till historien. Jag kunde spela det i timmar.

Mina ben är som spaghetti idag. Det var mycket mysigt i alla fall.

Nedan följer ett smakprov på Grimm och Alice:



2 kommentarer:

Anonym sa...

haha alice var ju ball.

Anonym sa...

meh uppdateraaaaarå. är det så tråkigt i dfs? Vad hände med alla bilder/filmer från i onsdags?

Puss och kram!
e