onsdag 16 december 2009

Idag träffade jag Piratpartiets ordförande

Usch, vad dåligt jag mår. Jag knappt röra mig för då känns det som om hela världen snurrar.
Idag träffade vi Rick Falkvinge, ordförande för Piratpartiet, med anledning av hemsidan vi gör om för- och nackdelar med fildelning av upphovsskyddade verk. Jag var sjuk och hade spytt hela natten, men försökte naturligtvis låtsas att allt var okej. Rick Falkvinge levererade det ena skarpladdade, träffsäkra argumentet efter det andra med referenser till lagparagrafer vi aldrig hört talas om. Jag stod mållös och letade febrilt efter nånting att säga. Jag var helt galet nervös och svettades som en gnu, trots att vi hade kommit överens om att Tim i gruppen skulle ställa frågorna och inte jag. Vi filmade hela intervjun, men jag hade även tagit med mig en kamera för bilder. Så när jag inte visste vad jag skulle säga eller hur jag skulle reagera tog jag ungefär femhundra bilder på Rick.

Jag tycker alltid det är mycket lättare att intervjua personer om deras privatliv, och i regel intresserar det mig mycket mer. Fast ibland känns det som om det borde vara tvärtom. Det verkar mer "fint" att intressera sig för stora politiska frågor än folks personliga känslor. Fast jag är ganska intresserad av det förstnämnda också, men tyvärr känns det ibland som om mina kunskapsluckor är för stora. Jag måste läsa på mer. På fredag är det jag som intervjuar Monique Wadstedt, advokat som företrädde filmbolagen i Pirate Bay rättegången, och Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips: Gå in på www.lagen.nu och läs igenom URL, alltså lagen om upphovsrätt. Det är bra, så att du får en överblick över lagrummen.

Sen kan det kanske vara intressant att ta upp frågan om skadeståndets storlek, att det inte blev fråga om någon jämkning trots att det rörde sig om sådana betydande skadeståndsanspråk. Likväl det faktum att de skadeståndsskyldiga blev solidariskt betalningsskyldiga trots att de troligen varit olika involverade i sidan. Även medverkansansvaret går att fundera över. Det är första gången Sverige som man dömmer hårdare för medverkan till huvudbrottet (fildelning) än själva huvudbrottet.

Sen är det självklart viktigt att läsa domen också. Den finns på nätet. Vad spännande, lycka till!!

Kram Annette

Anonym sa...

Det kan även vara intressant att fråga hur vanligt hon tror att det kommer att bli med informationsföreläggande.

Haha, en annan skön fråga kan vara om hon själv eller någon i hennes omgivning laddat ner, t.ex. en film, någon gång. ;)

Anonym sa...

Vad duktig du är förresten. Hoppas du mår bättre snart. Snart är det iaf jul och då får du vila upp dig!!
Annette

Sara sa...

Ujuj, du verkar nästan lika påläst som Falkvinge ; ). Jag ska kolla upp tipsen. Kram Sara.

Alakai sa...

Det var då själva fasen vad bekanta intervjuar just de personerna kring denna alldeles för söndertjatade antifråga.

Ska höra senare hur det gick med intervjuerna och du får vara beredd att spendera minst 4 min berättandes om det, för vi är nyfikna.

Domen finns bl.a. här, för de som inte orkar med "Internet":
http://static.vg.no/piratebay/dom.pdf