fredag 15 januari 2010

Nån partypingla är jag inte

Jag borde verkligen ut och festa mer, men jag tycker det är så jobbigt att ta mig utanför dörren. Jag känner mig antastad av den isande vintervinden. Måste jag ta på mig en heltäckande overall och rånarluva för att det ska kännas bra? Jag vill ligga under ett vajande bambuträd i en varm och fuktig regnskog, fast gärna utan att bli klättrad på av ludna spindelben.


Att slänga käft med främmande människor i stimmiga lokaler ger mig rysningar. Jag är rädd att jag inte ska komma på nåt att säga. Det händer att jag blir uttråkad av andras samtalsämnen och att jag längtar hem till mina böcker och dataspel. Jag försöker då komma på rimliga ursäkter till att sticka utan att det verkar konstigt.


Men det känns ofta som att jag borde festa och träffa nytt folk. När det vankas fest blir andra glada och jag blir orolig. Det är sant att jag kanske går miste om goda vänner eller värdefulla bekantskaper genom att hålla mig på min kammare hela dagarna.

1 kommentar:

Helena sa...

Alltså gillar man inte att festa ska man inte tvinga sig. Varför? Alla gillar inte att festa. Alla intressen är likvärdiga, det är väl inte sämre att vara hemma och läsa en bok om man trivs bättre med det. Men det skulle också kunna vara så att det beror lite på vilken typ av fester och med vilka människor man umgås...? Fester med människor man känner är på samma nivå/våglängd som en själv är en helt annan sak än bara vilken fest som helst med okända Svenssons.

Ja ja, några tankar bara... =)