tisdag 5 maj 2009

Råd till 21-årig Sara

Nu är det dags för återanvändning av text igen. Denna gång publicerar jag egenhändigt skrivna livsråd av mitt forna jag.

Dagbok 041023

Vad jag bör lära:

Positivt tänkande
Fundera inte över vilka egenskaper du saknar. Du behöver inte ha en klar bild av vem du är. Mät inte dig själv efter godtyckliga företeelser. En människas åsikt är, i de flesta fall, inte viktigare än majoritetens. Tro på de komplimanger andra ger dig. Avfärda dem inte. Upprepa dessa för dig själv. Skriv gärna ner dem och läs listan så ofta du har tid.
Det viktigaste är att kunna göra det man vill, vara fri och ha tillgång till möjligheten att förverkliga sig själv och sina drömmar. Verkligheten erbjuder dig möjligheten att pröva dig fram. Att aldrig våga vinner man ingenting på, därför är det större att försöka och misslyckas än att aldrig ens ”prova sin vingar”.
När negativa tankar tränger sig på, försök att göra något konstruktivt av dem. För dig handlar det, i de flesta fall, inte om att förbättra de egenskaper du är missnöjd med, utan det handlar om att inte tänka på dem. Du kan inte acceptera dem, eftersom du inte vet om det negativa stämmer. Dessutom finns det många dimensioner i en förmåga. Inom varje område kan man behärska olika saker och allting går att förbättra. Övning ger resultat.
Materiella problem skiljer sig dock. Dessa bör åtgärdas efter bästa förmåga. Skriv listor över vad som bör göras. Lös ett materiellt problem om dagen, inte alla på en gång.

Agera
Säg vad du tänker och gör det du säger till dig själv att du borde göra.

Vad jag bör göra:

Skaffa bankomatkort
Öva på att sjunga/tala med magen
Städa
Lämna tillbaks låneböckerna
Laga mat
Skaffa nytt jobb
Ställa mig i studentlägenhetskö
Skriva klart intervjuerna
Skaffa bättre matvanor

Intressen:
Spela dataspel
Vara med vänner
Agera (syssla med skådespeleri/teater/film)
Läsa
Lösa korsord
Shoppa kläder och prylar
Fika
Röra på mig (träna)
Titta på film
Rita
Skriva noveller, dikter och manus

1. Laga middag
2. Ta på dig och skaffa pengar
3. Städa 30 min
4. Vid 18.00 ring Emma
5. Öva på att sjunga/tala med magen 20 min

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh det var bra råd. De flesta funkar perfekt till mig också/emma