fredag 1 maj 2009

Intervjuångest

Om bara några dagar är det finalfest för Piratförlagets boktävling Kapitel 1, där flera hundra skribenter konkurrerar om ett förlagskontrakt. Jag har åtagit mig att intervjua en av deltagarna, men det har inte gått så bra för henne (trots att hennes bidrag är jättebra). Därför funderar jag på att intervjua någon av finalisterna istället. Men som vanligt har jag jättesvårt att bestämma mig. Jag har ju inte direkt tid att läsa igenom alla tävlandes bokmanus. Jag läser ett kapitel här och ett där i olika tävlandes böcker för att bestämma mig. På något vis känner jag mig väldigt ängslig inför att göra en intervju. Jag känner mig alltid jättedum under alla intervjuer jag gör. Sanningen är ju tyvärr den att jag inte vet så mycket om finkultur, trots att jag skriver för en sådan tidning. Jag förstår egentligen inte hur andra kan ha en sån koll. När har de tid att ta reda på allting? Kanske researchar de medan jag gör knäppa test på Facebook om vilken kriminalvårdsanstalt eller GB-glass jag är. Mitt största intresse i livet är människor och relationer. Jag har järnkoll på vem som är kompis med vem på Facebook till exempel. Snaskiga detaljer om kändisar ligger mig också varmt om hjärtat. På vilket sätt den kunskapen hjälper mig är en annan sak, såvida jag inte börjar jobba på Hänt i veckan förstås ; ) Jag älskar att uttrycka mig verbalt, men som journalist måste man ju också kunna en massa. Och då är det inte kunskap om relationer på Facebook som i första hand belönar sig. Inte att man har spelat närmare tvåtusen matcher Alfapet heller, tyvärr.
Men jag vet ju att jag kan skriva i alla fall, för att avsluta med nåt positivt.

2 kommentarer:

Alakai sa...

LOL ja!
Äsch, du ska snart se att du kommer ikapp övriga intervjuare och litterala. Hur mkt tid har man inte lagt på att spela spel t.ex.? Ändå vet man en hel del om ditt och datt.

Sen så är det inte så viktigt att veta mkt när man är journalist, som vi sett otaliga ggr. Viktigast är ju att ha muskler att gräva med, samt veta var. Skillnaden mellan ett utskott och en instans, röda tråden mellan LO, facken och S. Vem som skrev Jag Claudius och vad som faktiskt har hittats av Claudius himself. Mer behöver man lixom inte veta.

Men akta dig för Hänt och Hett fr fasen >_<
Varje tidining har ett bäst före-datum, vissa är ruttna från start.

Fortsätt låta som att du kan något, mig lurar du ivf :P

Sara sa...

Haha ... det är bra. Bara sätta på sig masken och sedan hoppas att den inte trillar av. Nu har jag ju iofs precis varit mycket öppenhjärtlig med det hela, men men ...