torsdag 5 november 2009

Feminism är Frihet


Men anledning av kritiken mot bloggerskan Sandra Beijer

Jag blir alltid lika förundrad över hur folk orkar. Hur inskränkt får man egentligen vara? Och då syftar jag på de så kallade feminister som föraktar allt som har med den traditionella kvinnligheten att göra. Att vara feminist handlar inte om att förakta det som generellt betraktas som kvinnligt, utan om friheten att få vara den man är utan att mötas av förutfattade meningar. Så länge man inte skadar någon (men det finns undantag) är det en mänsklig rättighet att ge uttryck för sin personlighet, oavsett om man gillar att klä sig i rosa prinsesskjolar och högklackade skor eller säckiga jeans och collegetröjor. Jag är medveten om uppfattningen att ett efterlevande av de traditionella könsrollerna upprätthåller en maktstruktur där kvinnan underkastas mannen. Högklackade skor och smink anses vara en kamouflering i syfte att behaga det motsatta könet. Men samtidigt finns det normer som män ska leva upp till för att imponera på kvinnor. En välbyggd kropp och mod är kännetecken som uppskattas. Personligen skulle jag aldrig kunna bli attraherad av en feminin man. Men då menar jag inte att killen ska se ut som Arnold Schwarzenegger. Lagom är bäst.

Däremot tror jag det är viktigt att vara medveten om att ens uppfostran formar vem man blir som vuxen. Ingen människa har en helt fri vilja, utan vi blir alla påverkade av vår omgivning – på gott och ont.

Dock tycker jag ordet feminist är något missvisande. Det låter ju som om man skulle vara extra feminin. Jag föredrar ordet jämlikhet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha jag har skrivit massa kommentarer och försvarat henne. Det var någon som tyckte att hon var dålig för att hon inte uppmuntrade unga tjejer att vara gapiga tillräckligt mycket och jag bara.... orka...

Sara sa...

Det är RÄTT.