tisdag 3 november 2009

Intelligent om intelligens. Eller ; )?

Jag känner mig så omotiverad till allting. Vi har precis börjat med tv i skolan och jag blir inte riktigt klok på kameran och redigeringen. Alla markörer, verktygsfält och tekniska termer flyter ihop till en enda gröt. Det hade kanske varit bättre om min IQ var höjd med ungefär tio steg. Kanske det skulle räcka för att jag skulle tycka kursen Ljud- och videoproduktion var rolig. Nej, allvarligt talat, jag brukar leka med tanken på en högre intelligens. Låt säga att man skulle prestera tio steg högre i alla former av intelligenser man har. Jag vet att det inte är så enkelt att mäta punktvis, bara sådär. Men en liten puff intelligensmässigt önskar jag att jag fick ibland.

Det skulle vara intressant också, om man kunde byta ut någon intelligens, till exempel att jag höjer mig i musikalitet med tio punkter, samtidigt som jag går ner en tia i … låt säga matematik (även om den fördelningen nog skulle bli lite för ojämn för min del). Ungefär som i rollspel (eller The Sims), där ett antal poäng fördelas, i karisma, intelligens, smidighet, osv. Det här skulle naturligtvis gå att reglera, till exempel: du läser Newtons Philosophiae Naturalis Principa Mathematica och lär dig spela Beethovens nia. Du går upp tio poäng i intelligens, men ditt stillasittande och asociala liv gör att du förlorar fem poäng vardera i karisma och smidighet.

Fast så är väl redan livet i viss mån, även om det inte är så uttalat. Men tänk om det vore det. Då skulle man kunna ha sitt eget egenskapskapital, som man till exempel kan visa för arbetsgivaren när man söker jobb. Beroende på vilken tjänst som utlyses kan det vara intressant för denne att veta var man ligger i allt från ledarskap och uthållighet till dammsugning och fönsterputsning. Siffran skulle vara en indikator på vad den sökande kan prestera i arbetslivet. Men det skulle bli jäkligt komplicerat; till exempel: Ellinor har 103 i motivation - så länge det gäller frimärkssamlande och hennes katt ligger på en 98:a i välmående.

Men det är naturligtvis en farlig tanke i längden. Troligtvis skulle andra variabler spela roll i mätningen av de olika egenskaperna. Dessutom blir värderingen av egenskaperna ett problem. Kommer de med högre poäng anses som mer värdefulla som människor? Jaja. Nu är det nog dags för mig att äta nåt.


Jag har varit ganska ledsen idag. Och samtidigt känner jag mig lat. Ingenting har jag gjort och ingenting har jag lust med. Att slita sig från datorn är svårt. Mitt rum ser ut som ett bombnedslag, men jag bara pillar mig i naveln, typ.

Inga kommentarer: